راهکارهایی برای از بین بردن خواب آلودگی
ورزش های سبک، مصرف
ویتامین c، مصرف ۲ لیتر آب در روز و مصرف سبزیجات و میوه جات تازه سبب سازگاری بدن
با این فصل است.

خواب کافی ولی نه بیش از اندازه، در رفع کسالت موثر است.
زیرا خواب زیاد قشر مغز را بی حس می کند و باعث خواب آلودگی بیشتر می شود. به همین
دلیل است که هر قدر فرد بیشتر بخوابد، بیشتر احساس کسالت و خواب آلودگی می کند.
شستن دست و صورت پس از بیدار شدن با آب سرد بسیار مهم است و داشتن تحرک بدنی هم به
فرد در رفع کسالت کمک می کند. پرورش گل و گیاه در یک باغچه کوچک و یا نگهداری از
گلدان و همزیستی با گیاهان هم در رفع اختلال بسیار موثر است. چرت ۱۵ دقیقه ای بین
روز بسیار مفید است. قبل از رفتن به رختخواب غذای پرحجم مصرف نکنید. پس از خواب نیز
یک دوش آب ولرم در رفع خواب آلودگی و کسالت موثر است.


عوامل
جسمانی (فیزیولوژیک)
· تنظیم خواب: خواب به موقع، خواب اول شب، خواب
به اندازه نیاز و خواب با شکم خالی و پرهیز از خواب بین الطلوعین

· رعایت
برنامه غذایی: خوراک سالم و حلال، سبزیجات و صیفی­جات، خوراکی‌های طبیعی، شام سبک
وپرهیز از خوراکی‌های مصنوعی و چرب، پرخوری، بدخوری.

· ورزش: مانند ورزش
صبحگاهی، کوه، شنا و...

· حجامت یا اهدای خون: که علاوه بر تأمین سلامتی
از غلظت خون می‌کاهد.

· توجه به فضای محیط: مانند رنگ روشن، نور کافی،
درجه حرارت متناسب، بوی مطبوع، زیبایی محیط، گل و گیاه و فضای سبز و...

·
رعایت بهداشت فردی، نظافت بدن و لباس و محیط

· رعایت نظم و آراستگی فردی و
محیط پیرامون و پرهیز از شلختگی

· اقدام برای درمان بیماری‌ها و حفظ سلامت
از جمله عفونت چشم که مستقیما موجب خواب آلودگی و کسالت است.


عوامل غیر جسمی و غیرمادی 

· ارتباطات اجتماعی و هم‌صحبتی با دیگران.

· تفریح .

· استقبال از برنامه‌های رقابتی.

· حضور در جمع و
فعالیت‌های جمعی و طراحی برنامه‌های گروهی؛ «الرفیق ثم الطریق».

· استحکام 


· پرهیز از معاشرت با انسان‌های سست و بی‌رمق؛ «افسرده دل افسرده کند
انجمنی را»

· پرهیز از عزلت و انزوا و گوشه‌گیری

/ 6 نظر / 16 بازدید
مهدی

nemidanam che hes i baese in shode ke ye alame tajrobe va daneshi ke poshte in hame neveshtehast kharidar dare ya na!??har che hast khoda danadi bas alaf be be bi zehni be dargiri be tashvish be bi hadafi be moji ke khornasee shabanash divane var be ashob mikeshad tamame vojodam ra karam az vitamin abi be garmi dozakh rah rahtani be vosaate malakoti ke betavan harf zad ba khaleghi ke mara ingoe va shomara ingoe yeki divane var por ramagh halal mikonad dast neveshtehayash ra bara mano amsalae man shayad be ye tashakaror khastegi rakht be kane az dastat va shayad mokhatabet khas bashe va didane ona kafi bashe vali salhast gariban gir in dardam 3 salame garban na yaghe ha khode gelom to dasteshe vel kon nist hame kari kardam nakhabidam chand roz ta shashayad beshe tanzimesh kard vali kafie rakhte khabam beshe baghale bajye post dame dakaye rozname foroshi metro hame ja hame ja manamo in pochie mahz alaghe morde hadaf morde shaba hangam ke edei be shokr khoda mashgholndo edei be shokhi bahash va edi ba tardesh va

سولماز

باعرض سلام و خسته نباشید من از مشکل پرخوابی رنج میبرم بطوریکه در روز بیش از دوازده ساعت میخوابم اما باز هم کسلم گیجم .به درس خوندن و کارای منزل نمیرسم .نمیدونم مشکلم چیه .ایا بیماری خاصی دارم یا باید ازمایش خاصی بدم .؟ لطفا راهنمایی کنید . 31 سال دارم دانشجوی ارشد . متاهلم . خیلی کار برای انجام دارم اما کسلی و نیاز مفرط به خواب مانع از انجام کارهام میشه .اصلا نمیتونم چشام باز نگه دارم !

بهناز

سلام راستش من یه مشکل عجیب دارم بعضی اوقات شبها موقع خوابیدن 1 یا 2 ساعت اول خواب تندتند هوشیار میشم و یه کمی هم استرس میگیرم مثل یه جور از خواب پریدن ولی کمی هم نگرانی توش دارم به نظرتون جدیه مشکلم به نظرتون مشکلم از چیه ...ممنون.[نگران][گریه] میشه بهم جواب بدین تو وبلاگم نظر بزارین.خواهش میکنم.

مریم

سلام ممنون از سایت خوبتون. آیا خانومها هم باید خون اهدا کنند یا حجامت میتوانند داشته باشند؟

سلام

سلام معموملا عکسی رو که برای جای عمومی میخوان انتخاب کنن عکس رسمی میذارن نه عکسی تو عروسیتون ازتون گرفتن... عکس باحجاب بذار بابت اسم دانشگاهت یا بنویس فرح یا الزهرا(س)...اسم این دو رو کنار هم نذار

شیوا شاکری پور

درود بینهایت وبلاگ آموزنده ای دارید من شما را با اجازه لینک کردم.