بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٢:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٧
 
پژوهشگران می‌گویند؛ در حالی که بسیار از مردم تصور می‌کنند، برای خواب نیمروزی مناسب حداقل به 20 دقیقه زمان احتیاج است، تحقیقات جدید نشان داده است که تنها شش دقیقه خواب نیمروزی می‌تواند برای بهبود حافظه و کسب آرامش کافی باشد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، اکنون می‌دانیم خواب ‌آرام تا چه میزان می‌تواند حال ما را بهتر کند وهمچنین می‌دانیم که یک خواب نیمروزی مناسب می‌تواند نتایجی با ارزشی هر چند در مقیاس‌های کوچک داشته باشد.

اما نکته‌ قابل توجه این است که شما می‌توانید واقعاً از یک مدت زمان اندک (شش دقیقه خواب در بین روز) سود ببرید.

پژوهشگران آلمانی در یک بررسی جدید نشان دادند که اگر شما فقط شش دقیقه در طول روز بخوابید نه تنها احساس شما را بهتر می‌کند بلکه تواناییتان را در یادگیری و به خاطر سپردن آموخته‌هاتان بهبود می‌بخشد.

در این بررسی، ابتدا از دانشجویان داوطلب خواسته شد؛ یک فهرست 30 کلمه‌ای را به خاطر بسپارند. سپس شرکت‌کنندگان باید از بین انجام یک بازی نمایشی یا یک خواب نیمروزی در یک اتاق آرام یکی را انتخاب می کردند.

گفتنی است که زمان خواب نیمروزی در افراد متفاوت بود. مثلا تعدادی از دانشجویان می‌توانستند یک خواب 50 دقیقه‌ای را تجربه کنند و بعضی‌ها یک خواب 35 دقیقه‌ای و دسته دیگر تنها می‌توانستند شش دقیقه بخوابند.

وقتی پژوهشگران گروه‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند، دریافتند: کسانی که خواب نیمروزی را انتخاب کرده بودند همگی کلمات بیشتری را به خاطر آوردند.

به علاوه افرادی که تنها شش دقیقه به خواب رفته بودند یک کلمه بیشتر از کسانی که بازی تصویری را انتخاب کرده بودند، به یاد می‌آوردند. تمام کسانی که زمان طولانی‌تری را صرف خواب کرده بودند دو کلمه بیشتر به خاطر می‌آوردند.
به خواب رفتن ناگهانی سالمندان هنگام ظهر می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن خطر سکته باشد.

به گزارش بی بی سی، محققان آمریکایی عنوان می‌کنند برای افرادی که خوابیدن در طول روز را زیاد تجربه می‌کنند نسبت به دیگر افراد امکان ابتلا به سکته 4 تا 6 برابر بیشتر است.

بر اساس این تحقیق به پزشکان توصیه شده است که هنگام مراجعه بیماران به آن‌ها حتما در مورد به خواب رفتن آن‌ها در مقابل تلویزیون و یا حالات عادی در طول روز سئوالاتی بپرسند.

ظاهرا هر چه تعداد به خواب رفتن در طول روز بیشتر باشد احتمال وقوع سکته در افراد بیشتر است.