بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٧:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٢٥
 
بی خوابی افراد مسن و درمان آن

خواب یکی از حیاتی ترین نیاز جسمی، ذهنی و عاطفی انسان است وخواب راحت از نشانه های سلامت جسم و آسایش روان است. همه ساله تقریبا ده میلیون آمریکایی در مورد مشکلات خوابشان با پزشک خود مشورت می کنند. مشکلات بی خوابی با افزایش سن زیاد می‌شود. سالمندان اغلب از بی خوابی و بیداری های مکرر در شب و یا سحرخیزی شکایت دارند. بسیاری از پژوهشگران خواب، فکر می کنند که تنها عامل مهم در بهبود افراد سالمند تنظیم ریتم شبانه‌روزی آنهاست.
سالمند را باید تشویق کرد تا برنامه ای جهت صرف غذا، ملاقات با دوستان، قرار ملاقات‌ها، قدم زدن و هر فعالیت دیگری داشته باشد. با بالارفتن سن، حساسیت به کافئین و سر و صدا افزایش می یابد.
سالمند باید از صرف غذا در شب اجتناب کند و سر خود را در موقع خواب بالا بگیرد.
آنهایی که فشارخون دارند و دفع ادرار مکرر دارند مصرف مایعات را کم کنند.
حمام با آب گرم، گوش دادن به موسیقی، قدم زدن و برانگیختگی جسمانی قبل از خواب، آرامش جسمانی را به سالمند برمی گرداند.
تلاش سخت برای خواب رفتن، اضطراب و تنشی را به همراه می آورد که مانع خواب می شوند.
احتمالا معروفترین راه درمان کم خوابی این است که سالمند در بستر دراز بکشد و چشمان خود را ببندد و تمام توجه خود را به تصاویر توصیف شده جلب کند تا خوابش ببرد.
افرادی که در جلوی تلویزیون و... چرت می زنند برای خوابیدن مشکلی ندارند و باید برای درمان، خواب های نیمروز را کم کنند تا شب ها در بستر به خواب بروند.
درمانگر نقش کلیدی در درمان بی خوابی دارد و باید با اعتماد به نفس، دانش، آگاهی، نظم و خوش بینی بی خوابی را از خود دور کند.
بسیاری از پژوهشگران کار گروهی را در درمان بی خوابی، بالاخص بی خوابی در سالمندان توصیه می کنند. وقتی فرد ببیند مثل خودش هم هستند و این یک ضعف جسمی مختص او نیست، آرامش بیشتری پیدا می کند.
دوره طبیعی خواب، دوره هایی از خواب عمیق و سبک است که به طور متوسط 4 تا 5 مرتبه بیداری در شب معمولی است، پس مضطرب نشوید.
یکی از موضوعات مهم بهداشت خواب، ترک مواد مداخله کننده با خواب مثل کافئین و داروهای خواب آور است.
زمانی به تختخواب بروید که نیاز به خواب دارید.