بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۱:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٧
 
نگرانی های کودکان موجب دیدن کابوسهای شبانه می شود
تحقیقات نشان داده کودکانی که در طول روز از عوامل عاطفی و احساسی رنج می برند نگران شده و در شب بیشتر دچار کابوسهای شبانه می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ای کانادا، این مسائل می تواند از 9 ماهگی برای کودکان اتفاق بیفتد و خود را در طول روز به صورت ناآرامی و بی قراری نشان دهد.
بنا برهمین گزارش ، محققان دانشگاه مونترال 987 کودک را با اجازه والدین در 29 ماهگی ، 41 ماهگی، 50 ماهگی و نیز در سنین 5 و 6 سالگی مورد بررسی قرار دادند.
نتایج نشان می دهد، کودکانی که کابوسهای شبانه داشتند در 9 ماهگی و 17 ماهگی در طول روز ناآرام تر و در 17 ماهگی دچار اختلالات احساسی بودند و در همین سن نسبت به کودکانی که کابوس نمی‌دیدند به مراتب مضطرب‌تر بودند.
در ضمن این گونه کودکان بیشتر و زودتر از بقیه دچار خستگی می شوند و به همین دلیل از نظر جسمی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.
کارشناسان به والدین توصیه می کنند که در سنین پایین نیز به وضعیت احساسی کودکان توجه کنند و به آنها محبت کرده و احترام بگذارند تا کودکان احساس تنهایی و نگرانی نداشته و در شب دچار کابوس و عوارض بعدی آن نشوند.
خواب نیمروزی ، داروی فراموشی
اگر به دنبال روشی برای تقویت حافظه هستید، خواب نیمروزی را به شما پیشنهاد می کنیم. براساس تحقیقات انجام شده توسط محققان ، خواب نیمروزی 90 دقیقه ای به شما کمک می کند از ناپدید شدن اطلاعاتی که در حافظه بلندمدت شما ثبت شده است ، جلوگیری کنید.

اگرچه هنوز مکانیسم دقیق فرآیندهای موثر در تقویت حافظه انسان هنگام خواب مشخص نشده است ، اما نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد افرادی که در طول شبانه روز ساعتی را به خواب نیمروزی اختصاص می دهند از حافظه بهتری برخوردارند. با توجه به این که حافظه بلندمدت وظیفه حفظ اطلاعات موردنیاز انسان را برای مدت های طولانی پس از زمان وقوع حوادث یا یادگیری یک مهارت به عهده دارد، بنابراین ایجاد شرایطی مشابه زمان خواب انسان به طور مصنوعی می تواند تاثیر مطلوبی در تقویت حافظه داشته باشد.

خوابیدن در کنار چراغ روشن به بدن آسیب می رساند
خوابیدن در شب در کنار یک چراغ روشن یا هر گونه منبع نور ، ساعت زیستی بدن را مختل می کند و از نظر جسمی و روحی مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند.

به نقل از فاکس نیوز ، تحقیقات انجام شده در دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که این امر موجب بر هم خوردن تعادل در ترشح هورمون های بدن از جمله ملاتونین دارد.
بنابر همین گزارش ، اختلال در ترشح هورمون ملاتونین چنانچه بیش از 3 تا 4 روز ادامه یابد موجب بروز بسیاری از مشکلات هم در وضعیت جسمی فرد و هم در وضعیت روحی و روانی وی دارد.
بدن انسان به گونه ای خلق شده که باید در هنگام شب در تاریکی و آرامش کامل قرار گیرد تا میزان فعالیت دستگاه های مختلف بدن کاهش یافته و در حالت استراحت قرار گیرند و چنانچه به هر دلیل این وضعیت بر هم خورد تمامی بدن دچار مشکل خواهد شد.
از این رو ، روان پزشکان نیز به افراد به ویژه سالمندان یا افراد مبتلا به اختلالات روحی توصیه می کنند که به منظور جلوگیری از تشدید ناراحتی و بدخوابی های بیشتر از خوابیدن در شب در کنار منبع نور به شدت پرهیز نمایند.
از آنجا که با افزایش سن و در اختلالات روحی شایع مانند افسردگی بی خوابی و بد خوابی یکی از علائم بارز تلقی می شود بهتر است افراد با رعایت این موارد از تشدید ان جلوگیری کنند زیرا بی خوابی برای بدن مانند شکنجه عمل می کند و بر تمامی جنبه های روحی و جسمی و عاطفی بدن تاثیر می گذارد.
پس وقتی به رختخواب بروید که فقط بخواهید بخوابید نه اینکه با چراغ روشن به مطالعه و نوشتن و تماشای تلویزیون و یا حتی مکالمات تلفنی بپردازید.
چرت بزنید تا بیماری قلبی نگیرید!
چرت مرتب ، از ابتلا به بیماریهای قلبی کشنده می کاهد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان ، بررسیهای نشان می دهد چرت زدن مرتب می تواند به مقدار قـابل ملاحظه ،خطر ابتلا به بیماریهای کشنده قلبی را کاهش دهد .
مطالعه شش ساله حدود 24000 بزرگسال نشان می دهد آنهایی که هفته ای حداقل سه بار به مدت حداقل سی دقیقه چرت زده اند 37 درصد کمتر از افرادی که اصلا چرت نزده اند در خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی قرار دارند .
این نتیجه گیری در مورد مردان شاغل در مقایسه با مردان بیکار قویتر است ، به طوریکه افراد شاغلی که چرت می زنند بخشی از استرس محل کار خود را که برای قلب زیانبار است کاهش می دهند .
توصیه‌های پزشکان چینی برای خواب سالم
سلامت نیوز-پزشکان چینی معتقدند کیفیت خواب مستقیما به غذای مصرفی وابسته است، به نحوی که اگر انسان برای شام غذای چرب یا دیر هضم مصرف کند و یا بلافاصله قبل از اینکه به رختخواب برود غذا بخورد، دستگاه هاضمه وی به کار خود ادامه می‌دهد که مانع خواب سالم می‌شود.

به نقل از پایگاه خبری ایتارتاس، پزشکان برای شام، خوردن غذای سبک مانند سبزیجات، ماهی، مرغ، بوقلمون و برنج را توصیه می‌کنند. شیر، عسل و جو به سریع خواب رفتن کمک می‌کنند. توصیه دوم پزشکان چینی این است که خواب خوب به شرایط خوب مانند رختخواب و لباس زیر مناسب نیاز دارد.
برای اینکه جریان به خواب رفتن، سریع صورت گیرد و خواب سنگین انجام شود باید نه تنها جسم بلکه فکر نیز سست شود. برای این منظور می‌توان قبل از خواب نیم ساعت موسیقی ملایم گوش کرد، کمی مطالعه کرد یا برنامه تلویزیون سبک مشاهده کرد.
به گفته این پزشکان، در صورتی که انسان احساس کند خوابش نمی‌برد می‌تواند در هوای آزاد پیاده‌روی کند