بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۱:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٧
 
طرز مقابله با انواع اختلا‌ل خواب
داشتن خواب آرام، برای بسیاری افراد در جوامع امروزی یک رویاست. خروپف، بی‌خوابی، آپنه خواب و نشانگان پاهای بی‌قرار، مشکلاتی هستند که بسیاری از افراد از آنها رنج می‌برند، اما آشنایی با این مشکلات و راه‌های درمانآنها می‌تواند تا حدودی به رفع اختلالات خواب کمک کند.
خرخر
خرخر شایع‌ترین مشکلی است که هنگام خواب ایجاد می‌شود. نه تنها اطرافیان بیمار آزرده می‌شوند بلکه خود او نیز ناراحت و خجالت‌زده خواهد شد. اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد و هوای خروجی سعی می‌کند این مانع را کنار بزند. به این ترتیب، بافت می‌لرزد و صدایی را که ما می‌شنویم، تولید می‌‌کند. با بالارفتن سن، خرخر شدیدتر می‌شود. افرادی که گردن‌های کوتاه و پهن دارند، بیشتر از بقیه خرخر می‌‌کنند، چون ماهیچه‌های اطراف نای آنها نمی‌تواند چربی‌های دور آن را سر جای خود نگهدارد. دلیل خرخرکردن سایر افراد ممکن است یکی از موارد زیر باشد: سستی عضلات زبان یا حلق (ماهیچه‌های شل باعث خرخرکردن می‌شوند)، بزرگی بافت حلق (معمولا کودکانی که لوزه‌های متورم دارند، خرخر می‌کنند)، انسداد مجاری بینی (افرادی که مجرای بینی‌شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، معمولا خروپف می‌کنند.) خوشبختانه در 99 درصد موارد، می‌توان خروپف را درمان کرد. معمولا اضافه وزن دلیل اصلی خرخر است. آب‌کردن چربی اضافی دور گردن، باعث کاهش فشار اضافی وارد بر مجاری تنفسی و توقف خروپف می‌شود. سایر درمان‌ها بستگی به علت بیماری دارد به همین دلیل بهتر است بیمار با پزشک مشورت کند. استفاده از راهکارهای زیر نیز می‌تواند مفید باشد.
*‌ از مصرف الکل و قرص‌های خواب‌آور، پیش از خواب خودداری کنید. این کارها باعث سست‌شدن عضلاتی می‌شود که خرخر را ایجاد می‌کنند و علاوه بر این، آب بدن را کم و مجاری بینی را تنگ می کنند.
* اگر کمتر از چهار ساعت تا زمان خواب شما باقی مانده است، غذای سنگین نخورید.
* به پهلو بخوابید، نه به پشت. وقتی به پشت می‌خوابید، زبان به عقب دهان می افتد و بخشی از راه خروج هوا را می‌بندد.
* هوای اتاق خوابتان را مرطوب نگهدارید. اگر چند قطره اکالیپتوس روی بالش خود بریزید، بوی آن به بازشدن مجاری بینی کمک می‌کند.
* ورزش کنید، زیرا ورزش ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.