بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۱:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٧
 

سحرخیزی، عادتی خوب

برای بسیاری از افراد بیدار شدن در صبح زود کار دشواری است، کسانی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، آن را به صورت یک عادت برای خود درآورده‌اند. سحرخیزی در اصل یک مهارت نیست و کافی است آن را به صورت عادتی برای بدن خود در‌آورید.


برای بسیاری از افراد بیدار شدن در صبح زود کار دشواری است، کسانی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، آن را به صورت یک عادت برای خود درآورده‌اند. سحرخیزی در اصل یک مهارت نیست و کافی است آن را به صورت عادتی برای بدن خود در‌آورید.
در ادامه این مقاله ۲۳ نکته برای رسیدن به عادت سحرخیزی ذکر شده که در نوع خودشان جالب هستند و به نظرم اگر کسی اراده کافی داشته باشد، می‌تواند با این نکات این عادت بسیار خوب و مفید را در خود ایجاد کند:
۱) محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید
جایی که در آن می‌خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید، خودش می‌تواند یک عامل برای سحرخیزی باشد. هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می‌تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته‌اید، باید از خواب بیدار شوید.
۲) به‌ اندازه کافی بخوابید
این یکی از عوامل اصلی است که سبب می‌شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان‌تر می‌کند.
این بدان معنی است که باید کمی با خودتان برای رفتن به موقع به رختخواب جدال کنید و سعی کنید بر نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب و بعضا نیمه شب پایان دهید و البته جای نگرانی هم نیست. می‌توانید این ساعات را با سحرخیزی در فردا صبح به دست بیاورید.
۳) کارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنید
نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید، می‌تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی تان محکم‌تر کند. هر چه اراده قوی تری داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید سحر خیز شوید.
۴) در رختخواب مطالعه نکنید
گذراندن چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرام کردن فکر و بدنتان بدن شما را متوجه می‌سازد که زمان خواب فرا رسیده است. با تمرین در این زمینه می‌توانید کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقیقه به خواب بروید که البته هدف اصلی هم همین است. پرداختن به کارهای جنبی مثل کتاب خواندن و غیره بیشتر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان فرو رفتن به خواب خواهند شد.
۵) بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید
اگر در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید، بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلاً زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.
۶) استرس را در خودتان از بین ببرید
استرس یکی از مواردی است که همیشه سبب کم خوابی می‌شود. می‌توان استرس را با تمرینات ویژه یوگا یا سعی بر کنترل نحوه تنفس و سایر موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.
۷) به خودتان جایزه بدهید
همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدار شوید که مثلا کلی کار دارید، می‌توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید، مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلا دیدن یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه‌ای خاص یا خوردن یک بستنی در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می‌تواند برای بیدار شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه بدهد.
۸) نرمش‌های صبحگاهی
قدری نرمش و یا ورزش خاص در شروع صبح می‌تواند بسیار مفید باشد، سبب گردش بهتر خون در بدن شود شما را در شروع صبح شاداب‌تر کند و در نهایت روزتان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.
۹) در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگوئید
همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن رختخواب خودتان را ترک کنید، اینکه مثلا ۱۰ یا ۲۰ دقیقه دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالی که بیدار شده‌اید اصلاً به شما کمکی نخواهد کرد و هر چه بیشتر در رختخواب بمانید بدنتان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می‌شود.
۱۰) پنجره‌های اتاق باز باشد
هوای تازه برای همه ما خوب است و سبب می‌شود تا خواب عمیق‌تر و آرام تری داشته باشیم.
۱۱) سعی کنید طلوع خورشید ببینید
بیدار شدن با طلوع خورشید از نظر روانشناسی باعث می‌شود در شروع روز بسیار سر حال‌تر باشید و بدنتان نیز کم کم برای بیدار شدن در این زمان خاص تبدیل به ساعت می‌شود.
۱۲) بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید
سعی کنید همیشه راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می‌تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.
۱۳) از خانه بیرون بروید
خروج از خانه در صبح زود پیاده روی و یا دویدن در این‌گونه ساعت‌ها بسیار لذت بخش است. خصوصا که شنیدن صداهای صبحگاهی و نور خورشید در این ساعت‌ها بدن را شاداب‌تر می‌کند و در عین حال تجربه این شرایط می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای سحرخیزی در روزهای بعدی
۱۴) با خواسته بدن رفتار کنید
بدن شما خیلی خوب می‌تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، هنوز احساس خستگی می‌کنید سعی کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم‌کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا می‌کند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.
۱۵) زنگ ساعت خود را تغییر دهید
اجازه ندهید هر روز با یک زنگ خاص و همیشگی بیدار شوید. علاوه بر اینکه این روند برای خودتان خوشایند نخواهد بود، بعد از مدتی زنگ ساعتتان دیگر شما را نمی‌تواند بیدار کند.
۱۶) برای فردا صبح آماده باشید
سعی کنید چیزهایی که برای فردا صبح احتیاج دارید را شب قبل آماده کنید؛ مثلا کیف وسائل‌تان، لباس‌هایتان و یا وسیله خاصی که باید همراه داشته باشید و.... در این شرایط دیگر نیازی ندارید در رختخواب به این موارد و آماده سازی‌شان فکر کنید.
۱۷) با رادیو بیدار شوید
استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می‌تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترک رختخواب شود.
۱۸) از ساعات اضافی صبح بهره ببرید
هدف از صبح زود بیدار شدن چیست؟ وقتی هر صبح زود از خواب بلند شوید، مسلماً در شروع بسیاری از روزهایتان یکی دو ساعت وقت آزاد و اضافی خواهید داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب‌ترین ساعات و آماده‌ترین ساعتش را می‌گذارند. می‌توانید از این ساعات استفاده بسیار مفیدی بکنید و بهتر است برای این ساعات برنامه خاصی داشته باشید در غیر این‌صورت کم‌کم در سحرخیزی بی‌انگیزه می‌شوید.
۱۹) قرارهای مهم خود را در صبح بگذارید
داشتن قرارهای ملاقات مهم در صبح می‌تواند انگیزه کافی به هر فردی برای بیدار شدن در صبح زود را بدهد.
۲۰) برای خودتان یک شریک مشابه پیدا کنید
راستش در برخی موارد بد نیست برای سحرخیز شدن با یکی مثل خودتان که دوست دارد سحرخیز باشد ولی فکر می‌کند نمی‌تواند، همراه شوید، در این شرایط اگر هر دو واقعاً برای بیدار شدن در صبح زود تصمیم گرفته باشید، می‌توانید در استواری بر این تصمیم در یکدیگر موثر باشید.
۲۱) به دیگران راجع به سحرخیزی خود بگوئید
بگذارید همه اطرافیانتان بدانند که شما صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، اینکه وانمود کنید هنوز مثل گذشته هستید باعث می‌شوید مثل گذشته شوید!
۲۲) خواب‌های روزانه را ترک کنید
این یک حقیقت مسلم است. کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند برای خواب شب مشکل دارند، سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید آن را به مرور ترک کنید چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی بیدار نشدن در ساعت دلخواه صبح است.
۲۳) عملکرد خود را دنبال کنید
بد نیست عملکرد خود را در زمینه سحرخیزی دنبال کنید و تجزیه و تحلیلش کنید تا ببینید آیا واقعا دارید به هدف خود یعنی سحرخیزی نزدیک می‌شوید یا از آن دور می‌شوید.
با چندین روز تمرین و سعی به راحتی می‌توان عادت سحرخیزی را ایجاد کرد. فقط کافی است این امر را به صورت یک عادت دائم در بدن ایجاد کنید. با این تمرینات و داشتن اراده در روزهای آتی زمان خواب و بیدار شدنتان دیگر دست شما نخواهد بود و بدنتان به خوبی در این موارد برای شما تصمیم می‌گیرد.