بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۳:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٢
 

علت خستگی شماره 1 : خواب نا کافی

ممکن است واضح به نظر برسد اما باید بتوانید کمی بخوابید. بیخوابی میتواند تاثیر منفی روی تمرکز و سلامتی شما داشته باشد. بزرگسالان باید هر شب بین هفت تا هشت ساعت بخوابند.

راه حل: خواب را در اولویت قرار دهید و یک برنامه منظم داشته باشید. لپ تاپ و تلفن همراه را تحریم کنید ، PDA ها(منشی دیجیتال) را از اتاق خواب خود بیرون ببرید. آیا هنوز هم مشکل دارید؟ از یک دکتر درخواست کمک کنید. شما ممکن است اختلال خواب داشته باشد.


علت خستگی شماره 2 : آپنه خواب
برخی از مردم فکر میکنند که خواب آنها کافی است ، اما آپنه خواب مانع میشود. به طور خلاصه تنفس در طول شب متوقف میشود. هر وقفه ای شما را برای یک لحظه از خواب بیدار میکند، اما ممکن است از آن آگاهی نداشته باشید. نتیجه : با وجود صرف هشت ساعت در رختخواب، از خواب محروم هستید.

راه حل : اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کم و سیگار را ترک کنید، برای کمک به باز نگه داشتن مسیر هوا هنگام خواب در شب از دستگاه CPAP استفاده کنید.


علت خستگی شماره 3 : به اندازه کافی نخوردن غذا
کم خوردن بیش از حد باعث خستگی ، اما خوردن بیش از حد غذا می تواند مشکل ساز شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک میکند تا قند خون در محدوده طبیعی باشد و هنگام پائین آمدن قند خون، از داشتن احساس لختی جلوگیری کند.

راه حل : همیشه صبحانه بخورید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات کامل در هر وعده غذائی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، تخم مرغ با نان تست آرد مکمل مصرف کنید. همچنین در طول روز برای انرژی پایدار، وعده های غذایی و تنقلات بخورید.


علت خستگی شماره 4 : کم خونی
کم خونی علت اصلی خستگی در زنان است. از دست دادن خون قاعدگی می تواند باعث کمبود آهن و قرار دادن زنان در معرض خطر شود. سلول های قرمز خون به این دلیل مورد نیاز هستند که حمل اکسیژن به بافت و اندام ها را بعهده دارند.

راه حل : برای کم خونی ناشی از کمبود آهن ، مکمل آهن و غذاهای حاوی آهن مصرف کنید، مانند گوشت بدون چربی ، جگر ، حلزون صدف دار ، لوبیا ، و غلات غنی شده می تواند کمک کند.


علت خستگی شماره 5 : افسردگی
ممکن است به افسردگی به عنوان یک اختلال عاطفی نگاه کنید ، اما در بسیاری از موارد عوارض فیزیکی دخیل است. خستگی ، سردرد ، و از دست دادن اشتها از جمله علائم شایع است. اگر بیش از دو هفته احساس خستگی و "دلتنگی" دارید به دکتر خود مراجعه کنید.

راه حل: افسردگی به روان درمانی و / یا دارو بخوبی پاسخ میدهد.


علت خستگی شماره 6 : هیپوتیروئیدی
تیروئید غده کوچکی در مرکز گردن شما است که متابولیسم و سرعت تبدیل سوخت به انرژی را داخل بدن کنترل میکند. وقتی که غده فعالیت کمتری داشته باشد و عملکرد سوخت و ساز بدن به آرامی صورت بگیرد، ممکن است احساس تنبلی و سنگینی کنید.

راه حل : اگر آزمایش خون، کم بودن هورمونهای تیروئید شما را تائید کند، هورمون های مصنوعی می تواند به سرعت آنها را بالا بیآورد.


علت خستگی شماره 7 : مصرف کافئین بیش از حد
کافئین می تواند هوشیاری و تمرکز را در دوزهای متعادل بهبود بخشد. اما در مقادیر بیش از حد می تواند ضربان قلب ، فشار خون را افزایش داده و موجب عصبانیت شود. و تحقیقات نشان می دهد که در واقع بیش از حد در بعضی از مردم باعث خستگی میشود.

راه حل: به تدریج قهوه ، چای ، شکلات ، نوشابه ، و هر نوع داروهایی که حاوی کافئین را کاهش دهید. توقف ناگهانی می تواند موجب جبران کافئین و خستگی شود.


علت خستگی شماره 8 : UTI پنهان
اگر تا کنون عفونت دستگاه ادراری (UTI) داشته اید ، احتمالا با سوزش و احساس شدید برای دفع ادرار آشنا شده اید. اما عفونت همیشه خود را با اعلام چنین عوارضی آشکار نمیکند. در برخی از موارد ، ممکن است خستگی تنها علامت باشد. آزمایش ادرار می تواند به سرعت UTI را تایید کند.

راه حل: آنتی بیوتیک راه درمان برای UTI است، و خستگی معمولا ظرف یک هفته ناپدید میشود.


علت خستگی شماره 9 : دیابت
در افراد مبتلا به دیابت ، بطور غیر طبیعی میزان بالایی از قند به جای ورود به سلول های بدن، در جریان خون باقی می ماند، یعنی جایی که باید به انرژی تبدیل شود، باقی مانده است. در نتیجه بدن، علی رغم داشتن غذای کافی در جریان خون، تمایل به خوردن دارد. در صورتی که، خستگی غیر قابل توضیح و دائمی دارید ، از دکتر خود درخواست کنید که در مورد بیماری دیابت آزمایش دهد.

راه حل : درمان دیابت ممکن است شامل تغییر شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش ، درمان با انسولین ، و داروهایی برای کمک به فرایند قند خون باشد.


علت خستگی شماره 10 : کم آبی
خستگی شما می تواند نشانه ای از کم آبی باشد. صرفنظر از اینکه در بیرون کار میکنید یا در یک اتاق کار، بدن شما برای خوب کار کردن و خنک ماندن به آب نیاز دارد. اگر تشنه هستید، در حال حاضر کم آبی دارید.

راه حل: در طول روز آب بنوشید بطوریکه ادرار شما رنگ روشن داشته باشد. دست کم دو فنجان آب در ساعت بنوشید و یا قبل از فعالیت های فیزیکی برنامه ریزی شده، آب بیشتری نوشیده شود. سپس ، در طول تمرین آب بنوشید و بعد از آن هم دو فنجان دیگر بنوشید.




علت خستگی شماره 11 : بیماریهای قلبی
وقتی که خستگی مصادف میشود با فعالیتهای روزمره مانند تمیز کردن خانه و یا وجین کردن گیاهان داخل حیاط ، می تواند نشانه آن باشد که قلب شما مثل سابق نیست. اگر متوجه شدید که به پایان رساندن کارها، نسبت به زمانی که آسان بودند، بسیار دشوار شده اند، با دکتر خود بعنوان یک بیماری قلبی مطرح کنید.

راه حل : تغییر شیوه زندگی ، مصرف دارو و روشهای درمانی می تواند بیماری قلبی را تحت کنترل قرار دهد و انرژی را ذخیره کند.


علت خستگی شماره 12 : اختلال خواب در شیفت کاری
شب کاری و یا نوبت کاری چرخشی می تواند ساعت درونی شما را مختل کند. ممکن است هنگامی که نیاز است بیدار باشید احساس خستگی کنید. و ممکن است در طول روز مشکل خواب داشته باشد.

راه حل : زمانی که نیاز دارید استراحت کنید، قرار گرفتن در معرض نور روز را به حداقل برسانید. اتاق خوابی تاریک ، آرام و خنک ایجاد کنید. هنوز هم با خواب مشکل دارید؟ با دکتر خود مطرح کنید. مکمل ها و داروها ممکن است کمک کنند.


علت خستگی شماره 13 : حساسیت غذایی
برخی از پزشکان معتقدند آلرژی غذایی پنهان می تواند شما را خواب آلوده کند. اگر خستگی شما پس از غذا تشدید میشود، می توانید هنگام غذا خوردن جانب اعتدال را پیش بگیرید -- نه باندازه ای که باعث خارش یا کهیر شود، باندازه ای که باعث خستگی شما نشود.

راه حل : سعی کنید یکبار هنگام خوردن غذا آنرا کاهش دهید و ببینید که آیا خستگی شما بهبود می یابد یا خیر. همچنین می توانید در مورد تست آلرژی مواد غذایی از دکتر خود سئوال کنید.


علت خستگی شماره 14 : سندرم خستگی مزمن(CFS) و فیبرومیالژیا
اگر خستگی شما بیش از شش ماه است که طول کشیده و چنان شدید است که نمی توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید، احتمال سندرم خستگی مزمن و یا فیبرومیالژیا وجود دارد. هر دو می تواند نشانه های مختلف داشته باشند ، ولی خستگی مداوم و غیر قابل توضیح مهمی است.

راه حل: در حالی که هیچ راه حل سریعی برای سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا وجود ندارد ، بیماران اغلب از تغییر برنامه روزانه خود سود میبرند، یادگیری بهتر درعادات خواب ، و شروع برنامه ورزشی ملایم.


راه حل سریع برای خستگی خفیف
اگر شما خستگی خفیف دارید و با هیچ وضعیت پزشکی روبرو نشده اید، راه حل آن ممکن است ورزش باشد. تحقیقات از سلامتی خبر میدهد، فقط خستگی بزرگسالان می تواند افزایش انرژی قابل توجهی را از برنامه های تمرین نسبتا سبک دریافت کند. در یک مطالعه ، شرکت کنندگان به مدت 20 دقیقه در سرعت ملایم از دوچرخه ثابت استفاده کردند. انجام این کار تنها سه بار در هفته برای مبارزه با خستگی کافی بود.