بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۳:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٢
 

زندگی شما از رفتارهای مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آنها خواب است،زیرا خواب باعث می‌شود که بتوانیم توانایی‌های ادراکی خود مانند حافظه،تفکر و کلام را در حد مطلوبی حفظ کنیم.حتما برایتان اتفاق افتاده است که پس از یک شب بی‌خوابی دچار کسلی و افت کارکرد مغزی در روز بعد شده باشید.این خود نشان می‌دهد که خواب چقدر در حفظ و نگهداری فعالیت‌های مغزی در حد مناسب کمک می‌کند.خواب فرآیند پیچیده‌ای است که مدت‌ها توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است و هر روزه نکات جدیدی در مورد آن کشف می‌شود.یکی از راه‌ها برای درک بهتر خواب مرحله‌بندی آن است که کار مطالعه آن را برای ما آسان‌تر می‌کند.

مرحله اول:
قسمت سبک خواب است که همان دوره بین خواب و بیداری است.در این مرحله مغز امواجی تولید می‌کند که به آن امواج تتا می‌گویند.این امواج دارای دامنه‌ای بلند و کند هستند. این مرحله کوتاه است و فقط 10 5 دقیقه طول می‌کشد.

مرحله دوم:
خواب 20 دقیقه‌ به طول می‌انجامد و امواج مغزی به صورت منظم و سریع تغییر شکل می‌دهند که به دوک‌های خواب معروفند.همچنین در این مرحله دمای بدن کاهش یافته و ضربان قلب کندتر می‌شوند.

مرحله سوم:
امواج مغزی در طول  خواب عمیق و کند شده و امواج دلتا شروع به پدیدار شدن می‌کنند.این مرحله مرز بین خواب سبک و خواب عمیق است.

 مرحله چهارم:
امواج دلتا تولید می‌شوند.این مرحله 30 دقیقه طول می‌کشد و فرد، خواب عمیقی را تجربه می‌کند.

مرحله پنجم :
خواب که خواب ( REMحرکت سریع چشم‌ها)‌ نامیده می‌شود،مرحله‌ای است که اغلب خواب دیدن‌ها در طول آن اتفاق می‌افتند.مشخصه این مرحله حرکت چشم‌ها،تندتر شدن تنفس و افزایش فعالیت مغز می‌باشد.معمولا پس از 90 دقیقه خوابیدن،وارد مرحله 5 خواب می‌شویم و هرچه در طول شب جلو می‌رویم،یعنی در چرخه‌های بعدی خواب،طول مرحله 5 خواب بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی که خوابREM می‌تواند به یک ساعت هم برسد.