بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٥:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٢/٩
 

خواب راحت

اساس تحقیقات دانشمندان، ما بطور متوسط بیشتر از یک سوم عمرمان را در خواب می گذرانیم.بطور کلی 20 درصد از بزرگسالان از بیخوابی (بنا بر تعریف پزشکی)،رنج می برند.
دکتر دیمین متخصص خواب و هیپنوتیزم در این باره می گوید : مصرف انواع داروهای خواب آور کاهش یافته است اما هنوز استفاده می شود و تاثیرات ثانویه خود از قبیل وابستگی در صورت قطع دارو ، مشکلات حافظه و...را دارد.
وی افسردگی و اضطراب را از مهمترین عوامل در ایجاد بیخوابی می داند.لازم به ذکر است که درمان افسردگی و اضطراب باعث بهبود خواب می شود و در بعضی مواقع بیخوابی را کاملا از بین می برد.
این عوامل باعث اختلال در ترشح ملاتونین(زود یا دیر) در مغز می شود. دکتر شرودر در این باره می گوید: کمبود خواب باعث تشدید افسردگی می شود و فشار عصبی بر اثر بی خوابی را افزایش می دهد.
عوامل تاثیرگذار بر بیخوابی :

الودگی صوتی،نور و مشکلات اجتماعی از عوامل موثر می باشند . وی ارامش را بهترین نوع درمان بیخوابی می داند.و عواملی همچون اهمیت دادن به ساعات منظم خواب، تختخواب مناسب، اتاق خواب بدون رایانه و تلویزیون، سکوت در شب، تعیین زمانهای خواب،استراحت در پایان روز، دمای متعادل، عدم استفاده از کافئین،الکل،نیکوتین، عدم ورزش یاپرخوری، شام سنگین و غنی از ماکارونی،شکر،استفاده مناسب از نور افتاب،مصرف داروهای ضد خواب مانند مسدود کننده های بتا(betabloquants)در روز، انجام یک ورزش بطور منظم ، را در کاهش و درمان بیخوابی موثر می داند.
همچنین وجود بیخوابی مزمن در ایجاد بیماریهایی مانند دیابت،پروستات،آسم و درد مفاصل موثر می باشد. افراد چاق و یا کسانی که دچار مشکلات قلبی هستند نیز از بیخوابی رنج می برند.