بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۸
 

کمبود خواب
موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود بدهی‌تان را به بدن‌تان بپردازید

 

کمبود خواب حتی اگر اندک هم باشد، منجر به عدم تمرکز،
کاهش دید و ایجاد اختلال در حافظه می‌شود
.

نتایج تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد هنگامی که مغز با
کمبود خواب مواجه می‏شود عملکردش را تغییر می‏دهد و نواحی‌ای از مغز فعال می‏شوند
که در استراحت کامل بوده‏اند
.

تحقیقات مفصلی در خصوص اختلالات خواب انجام شده است که
نشان می‌دهد، کمبود خواب می‌تواند سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد و سبب بسیاری
از بیماری‌ها از جمله افسردگی شود: «شما همان‌قدر که به رژیم غذایی سالم و
روزانه‌تان اهمیت می‌دهید باید به وضع خواب‌تان هم رسیدگی کنید.» او فشار خون بالا،
بیماری‌های قلبی و دیابت نوع
۲ را هم
از جمله عوارض کم‌خوابی در افراد می‌داند و می‌افزاید: «خواب کافی یعنی حداقل هفت
تا هشت ساعت خوابیدن در شبانه‌روز که ممکن است این عدد نسبت به سیستم بدن‌های افراد
مختلف، یکی دو ساعت متفاوت باشد

اثرات کمبود خواب روی انجام فعالیت‏های مغزی را می‏توان
با قدرت انعطاف‌پذیری مغز در حالات مختلف دریافت. کسانی که بیش از
۳۵ ساعت نخوابیده‏اند تست‌هایی را که افراد
استراحت‌کرده به خوبی جواب می‏دهند اشتباه پاسخ می‏دهند و از تمرکز کمتری
برخوردارند
.

نویسندگان این مقاله بر این باورند که هنگام کمبود خواب،
سطوح پایین‏تر مغز فعال می‏شوند، در واقع هنگام برگزاری تست میان دو گروه
استراحت‌کرده‏ها و افرادی که کمبود خواب دارند، محققان دریافتند نواحی متفاوتی از
مغز هر گروه فعال است به نحوی که نواحی
prefrontal در افراد نخوابیده و کورتکس تمپورال و
پارتیال در افراد استراحت‌کرده بیشتر فعال بود
.

در افرادی که کمبود خواب داشتند و با این حالت تست حافظه
را بهتر پاسخ داده بودند، علاوه بر کورتکس پره فرونتال، کورتکس باریتال هم فعال بود
(نواحی‌ای که درست بالای گوش قرار دارند). این محققان دریافتند هر چه فرد بیشتر
خواب‌آلوده باشد، کورتکس پره فرونتال فعال‏تر است. در نهایت می‏توان این گونه
برداشت کرد که نواحی‌ای که هنگام کمبود خواب فعال هستند، با زمان‏های دیگر که فرد
استراحت کافی دارد، فرق دارد، به این ترتیب می‏توان دریافت که چرا هنگام
خواب‌آلودگی اتفاقات و حوادث بیشتر رخ می‏دهد
.

بسیاری از اعضا و ارگان‏های بدن دوره‏های استراحت و تجدید
قوا را دارند که نیاز به خواب ندارد ولی کورتکس مغز تنها با خواب است که استراحت
می‏کند و توانایی‏های خود را باز می‏یابد و آنچه هنگام خواب در کورتکس روی می‏دهد
هنوز به صورت یک راز است
.

هر چه بر میزان کمبود خواب افراد افزوده شود، به تدریج
پیامدهای ناگواری نظیر افزایش وزن، مقاومت نسبت به انسولین و بیماری‌های قلبی نیز
به همراه خواهد داشت
. اگرچه ممکن است
برخی از افراد به شش ساعت خواب شبانه‌روزی و گروهی به
۱۰ ساعت خواب شبانه نیاز داشته باشند، اما به طور
متوسط هر فردی باید هشت ساعت در شبانه‌روز را به خواب و استراحت اختصاص دهد اما
خوشبختانه کمبود خواب جبران‌پذیر است
.

معمولاً اغلب افراد روزی یک ساعت کمبود خواب دارند و آن
به این معنی است که برای جبران این کسری خواب در سال نیاز به دو هفته خواب مداوم
داریم. یکی از بهترین راه‌ها این است که هر شب یک یا دو ساعت بیشتر بخوابیم، اما
اگر به شدت دچار کمبود خواب هستید، برای بازگشت به یک الگوی خواب طبیعی چندین ماه
زمان لازم است
.

به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی بهتر است هرگاه احساس
خستگی کردید به تختخواب بروید و صبح را بدون تنظیم‌‌کردن ساعت برای بیدار شدن از
خواب بیدار شوید
.

اگرچه ممکن است در ابتدای چرخه بهبودی و جبران کمبود خواب
خود از اینکه هر شب بیش از
۱۰ساعت به خواب می‌روید احساس بیهودگی کنید، اما پس
از گذشت چند روز به تدریج مدت‌زمان خواب شما کاهش خواهد یافت. علاوه بر مدت‌زمان
خواب شبانه، شدت و شرایط خواب فرد نیز می‌تواند بر کمبود خواب تاثیرگذار باشد و
تنها پس از یک خواب عمیق، فرد احساس شادابی و نشاط را تجربه خواهد کرد. اگرچه
همچنان محققان در تلاش هستند به یافته‌های جدیدی درباره فعالیت‌های مغزی هنگام خواب
دست یابند، اما به نظر می‌رسد زمان خواب هر فرد فرصتی است برای بازیابی نیروی از
دست‌رفته در مغز
. بنابراین هرچه مدت‌زمان خواب شبانه طولانی‌تر باشد، مغز فرصت بیشتری برای به دست آوردن آمادگی‌های خود در اختیار خواهد داشت. با توجه به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که بدن هر فرد قادر است بر اساس نیاز فرد، الگوی خواب مناسبی برای خود در نظر گیرد. به گفته محققان، عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در تعیین الگوی خواب فردی دارند. بر این اساس غیرممکن است که فردی بتواند الگوی خواب خود را با گذشت زمان تغییر دهد و در این صورت تنها دچار کمبود خواب و عوارض و پیامدهای ناشی از آن خواهد شد.

بررسی‌ها نشان داده است
هرچه بیشتر خسته شوید، کمتر احساس خستگی می‌کنید، بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر
کمبود خواب خود را جبران کنید تا شادابی و نشاط از دست‌رفته را بازیابید. در غیر
این صورت به تدریج با ناتوانایی‌های حسی و ذهنی مواجه خواهید شد که در زندگی شما
محدودیت‌هایی را به وجود خواهد آورد
.