بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۱٢:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢۸
 

حتما تاکنون برای هریک از شما پیش آمده که گاه  دچار بی خوابی،خواب ناآرام،

خوابهای ترسناک و نگران کننده شده باشید.معمولا دراین مواقع یا به کلی بیخواب

شده اید  و یا هنگامی  که از خواب بیدار میشوید به جای اینکه خستگی  و کسالت

روزانه تان برطرف  شده  باشد،بدنتان  دچار خستگی و کسالت است و اعصاب و

روحیه تان بسیار درهم  ریخته شده و کلافه هستید.همه ما  دوست داریم  تا خوابی

راحت و با آرامش داشته باشیم.با اجرای چند روش ساده زیرمیتوان خوابی راحت

و بدون دغدغه داشت.

 

1- کارها و فعالیتهای روزانه خود را تا چند ساعت قبل از خواب به پایان برسانید

و هنگام خوابیدن همه آنها را فراموش کنید.

2- پیش از آنکه زمان خوابتان فرا برسد سعی  کنید به اموری بپردازید که ذهنتان

را آرام کند و از مسائل و مشکلات روزانه فارغ سازد.

3- سعی کنید  یک تا  دوساعت قبل از خواب  از ورزشهای سبک  و ملایم مانند

پیاده روی استفاده کنید.

4- حتما ساعت مشخصی را برای خوابیدن خود معین نمایید.

5- از خوابیدن های طولانی  و چرت زدنهای گاه و بیگاه  در بین روز خودداری

کنید.

6- روزانه  حداقّل  بیست دقیقه  ورزش نمایید.زیرا ورزش کردن موجب آرامش

اعصابتان شده و باعث میشود در زمان خواب احساس بهتری داشته باشید.

7- از پرداختن به بحث و جدل و مشغول شدن به امور ناراحت کننده  در ساعات

نزدیک به زمان خوابتان به کلی پرهیز نمایید.

8- حداقّل دو ساعت قبل از خوابیدن از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

9- اگر قبل از خواب کتاب میخوانید حتما به مطالعه کتابهایی بپردازید که نیاز به

تجزیه و تحلیل نداشته باشد و ذهن شما را مشغول و درگیر نسازد.

10- هنگام خواب حتما محیط خانه را کاملا ساکت و آرام کنید و تلفنهای منزل و

همراه خویش را خاموش نمایید.

11- قبل از خوابیدن از تماشای فیلمهایی که موجب  ایجاد استرس  و نگرانی  و

تشویش در شما میگردند،خودداری نمایید.

12- تختخواب یا تشکی که برای خواب و استراحت استفاده می نمایی باید نرم و

راحت باشد.تختخواب سرو صدا ایجاد نکند وخیلی کوچک وباریک نباشد وتشک

گود و فرو رفته  و سخت و آزار دهنده نباشد.ملحفه ها و پتوها از جنس خشن  و

زبر و یا بیش از حد کلفت و سنگین ویا نازک و سبک نباشند.

13- پرهیز از نوشیدن قهوه و یا سایر نوشیدنیهای گرم و شیرین کافئین دار

14- خوردن یک عدد سیب و یا یک فنجان چای بابونه قبل ازخواب میتواند بسیار

آرامبخش، مفید و موثر باشد.

15- از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده نمایید که متناسب با نیاز شما نرم یا

سفت باشد.

16- استراحت  در اتاق  کاملا  تاریک  آرامبخش تر است  و سیستم عصبی شما

میتواند بیشتر وبهتر استراحت نماید اما اگر عادت دارید تا ازچراغ خواب استفاده 

نمایید حتما از چراغ خوابی با نور ملایم استفاده کنید.

17- از مصرف غذاهای سنگین و چرب و پرنمک در وعده غذایی شام خودداری

نمایید.

18- مصرف ویتامین های گروه B به داشتن خوابی عمیق و آرام کمک میکند.این

ویتامین ها  به طور طبیعی در جوانه گندم، موز، تخمه  آفتابگردان  موجود است.

همچنین مصرف قرصهای ویتامین B1 بسیار مفید و کمک کننده است.

19- استفاده  از سبزیجاتی  مانند  کاهو  و اسفناج و کلم و....در وعده غذایی شام

بسیار مفید است.

20- گنجاندن موادغذایی ای که حاوی کلسیم و پروتیین هستند در وعده غذایی شام

توصیه میشود.

21- یک دوش آب گرم  یا  ولرم (با توجه به شرایط و توان بدنی) نیم ساعت  قبل

از خواب میتواند خوابی لذتبخش وبا آرامش را برای شما به ارمغان آورد.