بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٧:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/۱٠
 

زیاد در طی روز می تواند وحشت شبانه کودک را تشدید کند بنابراین والدین باید به کاستن و به حداقل رساندن این موارد کوشا باشند.

وحشت های شبانه یا اختلال وحشت خواب نوع دیگری از اختلالات مربوط به خواب است که معمولا در ثلث ابتدایی شب اتفاق می افتد.در پسرها بیشتر است و معمولا یک زمینه خانوادگی دارد. 

دراین حالت کودک بطور ناگهانی از خواب بیدار می شود و با حالتی وحشتزده در بستر می نشیند.

در اغلب موارد همراه با آن گریه یا فریاد گوشخراشی وجود دارد که گاهی با اضطراب شدید خود رانشان می دهد که می تواند با علایمی همچون افزایش میزان ضربان قلب وتنفس مشخص شود. این اختلال درمان اختصاصی خاصی نیاز ندارد افزود: بررسی وضعیت های استرس زای خانواده و خانواده درمانی یا درمان های انفرادی ممکن است نیاز باشد. 

در عین حال باید به این نکته بسیارمهم توجه داشت که در مواردی که این اختلال آنقدر شدید باشد که کودک را از خوابیدن در سایر مکان ها همچون خانه دوست خود خجالت زده کند یا باعث اختلال در فعالیت های روزانه وی شود و از همه مهمتر زمانی که این اختلال تا سنین نوجوانی ادامه یابد یا برای اولین بار خود را در نوجوانی نشان دهد باید ارزیابی و درمان دقیقتری توسط روانپزشک برای رد سایر علل برای آن صورت گیرد 

تفاوت آن با کابوس این است که کودک معمولا رویاهایی که باعث ترس وی شده را بخاطر نمی آورد و نسبت به دوره ای که اتفاق افتاده دچار فراموشی می شود در حالیکه رویاهای موجود در کابوس را اغلب بخاطر می آورد. 

دراین اختلال تلاش اطرافیان برای آرام کردن کودک معمولا بی فایده است، معمولا یک حمله بعد از حدود ۳ تا ۵ دقیقه خاتمه می یابد البته گاهی ممکن است بیشتر طول بکشد. اگرمداخله والدین برای بیدار کردن وی تداوم یابد کودک ممکن است بیدار شود ولی کاملا درحالت گیجی و منگی خاصی قرار دارد و سریعا دوباره به خواب می رود بدون آنکه صبح فردا از موضوع چیزی بیاد آورد.

والدین باید اطمینان داشته باشند که این اختلال مشکلی گذرا بوده و جدی نیست و نیاز به مداخله خاصی ندارد. از طرفی چون استرس و تقلای زیاد در طی روز می تواند این مساله را تشدید کند باید به کاستن و بحداقل رساندن ان کوشا باشند. 

عادات منظم خواب بخصوص خواب کافی در شب و نیز چرت زدن بعد از مدرسه نیز می تواند از شدت آن در طول شب بکاهد.