بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/۱
 

چرامی خوابیم؟

عملکرد یا فرآیند خواب تقریبا به طور کامل شناخته شده اما محققان بر این باورند که

خواب با حرکت سریع چشم برای حفظ حافظه و یا شاید عملکرد مغز در لحظات بحرانی مفید و در عین حال مهم است.


طی آزمایشات انجام شده روی جوندگان دسته ای که با فقدان شدید خواب مواجه شدند بعد از چند هفته مردند. در عین حال خواب بدون حرکت سریع چشم فرآیندی مهم در ترمیم انرژی و توانایی تمرکز در طول روز است .

بعضی تئوری ها در مورد خواب سعی در توضیح این فرآیند دارند به صورت زیر :
یک فرآیند تجدید قوا کننده برای بدن و مغزدر ساعات و روز بعد یک روش برای کاهش مصرف انرژی و یا ذخیره انرژی برای فعالیت های در طول روز است.

نتایج بی خوابی


خیلی سخت می توان میزان خواب مورد نیاز را بیان نمود.

افراد متفاوت به مقدار متفاوت خواب برای تجدید قوا نیاز دارند. متخصصان خواب ، میزان کافی خواب برای هر فرد را ساعاتی حساب می کنند که فرد به طور نرمال بدون استفاده از ساعت هوشیاری یا به عبارت دیگر تنظیم ساعت برای بیدارشدن به خواب رفته و سپس بیدار می شوند.
بنابر این میزان خواب بسته به نیاز بدن هر فرد متفاوت است . یک روش دیگر برای تعییین میزان ساعت مورد نیاز برای خواب مقداری از خواب است که فرد بعد از بیدارشدن کاملا احساس هوشیاری و آرامش و تجدید قوا برای روزبعد دارد. درهر حال به خاطر داشته باشید که تنها مقدار ساعت خواب مهم نیست بلکه کیفیت و چگونگی خواب نیز حائز اهمیت است.

کمبود خواب یا خواب بدون کیفیت باعث بروز بعضی اختلالات مثل اختلال در حافظه کوتاه مدت، قدرت تمرکز، افسردگی، اضطراب، عصبانیت، فقر انرژی و کاهش میل جنسی میگردد.

به طور خلاصه کیفیت زندگی و کار به طور بارز و آشکاری تحت تاثیر خواب ناکافی و بی کیفیت واقع می گرددو برعکس بسیاری از این مشکلات با داشتن خواب آسوده و کافی مرتفع می گردد.
یکی از مشکلات در ارتباط با کمبود خواب که جای تاکید نیز دارد تصادفات کامیون ها و خودروها می باشد که بدلیل رانندگی در حین خواب آلودگی رخ می دهد و مرگ و میر هزاران نفر را به همراه دارد.

در مورد حیوانات آزمایشگاهی مشخص شده که کمبود خواب باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و آسیب پذیری بیشتر در مقابل عفونت ها می باشد که البته صحت این واقعه در مورد انسان هنوز مشخص نشده است.


بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که در 4 دسته بندی کلی قابل توضیح است


1- بدخوابی: بی خوابی، خواب آلودگی در طول روز، زمان خواب و بیداری غیر عادی، و یا بررسی اثر الکل و یا بعضی داروهای موثر در بی خوابی


2- شبه خواب : در این طبقه بندی بعضی از رفتارهای غیر طبیعی در حین خواب – البته بدون خواب آلودگی یا بی خوابی گسترده- جای می گیرد. مثل راه رفتن در خواب یا ترس و وحشت در شب


3- اختلالات روانپزشکی خواب: در این طبقه شرایطی که باعث برهم زدن خواب می شود مثل اضطراب، افسردگی، بیماری پارکینسون، جنون و یا بیماری ریفلاکس معده روده جای می گیرد


4- مشکلات خواب که به طور واضح قابل دسته بندی نیست ویا به عبارتی متخصصان درمورد علل و ریشه آنها اتفاق نظر ندارندمثل اختلالات خواب در حاملگی و یا تعریق بی دلیل و بسیار زیاد در حین خواب.