بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٧:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٢٥
 

داشتن خواب آرام، برای بسیاری افراد در جوامع امروزی یک رویاست. خروپف، بی‌خوابی، آپنه خواب و نشانگان پاهای بی‌قرار، مشکلاتی هستند که بسیاری از افراد از آنها رنج می‌برند، اما آشنایی با این مشکلات و راه‌های درمانآنها می‌تواند تا حدودی به رفع اختلالات خواب کمک کند.
خرخر
خرخر شایع‌ترین مشکلی است که هنگام خواب ایجاد می‌شود. نه تنها اطرافیان بیمار آزرده می‌شوند بلکه خود او نیز ناراحت و خجالت‌زده خواهد شد. اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد و هوای خروجی سعی می‌کند این مانع را کنار بزند. به این ترتیب، بافت می‌لرزد و صدایی را که ما می‌شنویم، تولید می‌‌کند. با بالارفتن سن، خرخر شدیدتر می‌شود. افرادی که گردن‌های کوتاه و پهن دارند، بیشتر از بقیه خرخر می‌‌کنند، چون ماهیچه‌های اطراف نای آنها نمی‌تواند چربی‌های دور آن را سر جای خود نگهدارد. دلیل خرخرکردن سایر افراد ممکن است یکی از موارد زیر باشد: سستی عضلات زبان یا حلق (ماهیچه‌های شل باعث خرخرکردن می‌شوند)، بزرگی بافت حلق (معمولا کودکانی که لوزه‌های متورم دارند، خرخر می‌کنند)، انسداد مجاری بینی (افرادی که مجرای بینی‌شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، معمولا خروپف می‌کنند.) خوشبختانه در 99 درصد موارد، می‌توان خروپف را درمان کرد. معمولا اضافه وزن دلیل اصلی خرخر است. آب‌کردن چربی اضافی دور گردن، باعث کاهش فشار اضافی وارد بر مجاری تنفسی و توقف خروپف می‌شود. سایر درمان‌ها بستگی به علت بیماری دارد به همین دلیل بهتر است بیمار با پزشک مشورت کند. استفاده از راهکارهای زیر نیز می‌تواند مفید باشد.
*‌ از مصرف الکل و قرص‌های خواب‌آور، پیش از خواب خودداری کنید. این کارها باعث سست‌شدن عضلاتی می‌شود که خرخر را ایجاد می‌کنند و علاوه بر این، آب بدن را کم و مجاری بینی را تنگ می کنند.
* اگر کمتر از چهار ساعت تا زمان خواب شما باقی مانده است، غذای سنگین نخورید.
* به پهلو بخوابید، نه به پشت. وقتی به پشت می‌خوابید، زبان به عقب دهان می افتد و بخشی از راه خروج هوا را می‌بندد.
* هوای اتاق خوابتان را مرطوب نگهدارید. اگر چند قطره اکالیپتوس روی بالش خود بریزید، بوی آن به بازشدن مجاری بینی کمک می‌کند.
* ورزش کنید، زیرا ورزش ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.
آپنه خواب
نام آپنه از یک لغت یونانی گرفته شده است که به معنی <نیاز به تنفس> است. وقتی ماهیچه‌های انتهایی زبان و زبان کوچک (بافت کوچک گوشتی که در انتهای دهان آویزان است) بیش از حد سست باشند، مسیر خروج هوا را مسدود می‌کنند. اگرچه دلیل آپنه خیلی شبیه خرخر است اما بسیار خطرناک‌تر از آن است، چون الگوی طبیعی تنفس را تغییر می‌دهد. گاهی حتی پیش می‌آید که تنفس بیمار هنگام خواب برای مدت 10 تا 25 ثانیه قطع می‌شود. توقف تنفس باعث کاهش فشارخون و نرسیدن اکسیژن به مغز می‌شود و در این زمان، مغز یک پیغام ناگهانی صادر می‌کند که فرد را بیمار می‌کند و به او می‌گوید که باید مقدار زیادی هوا به درون شش‌های خود بفرستد. ممکن است این اتفاق بارها و بارها تکرار شود و حتی دیده شده که بعضی بیماران تا صبح، 350 مرتبه بیدار می‌شوند. هر بار بیمار با دهانی خشک، بدنی عرق‌آلود و سردرد از خواب بیدار می شود. بیدارشدن‌های متوالی نمی‌گذارد بیمار به خواب عمیقی فرو رود و برای همین، این افراد روز بعد را با خستگی و خواب‌آلودگی شدید سپری می‌کنند. درباره آپنه باید گفت این بیماری بسیار خطرناک است زیرا باعث افزایش فشارخون و حملات قلبی می‌شود و جان بیمار را تهدید می‌کند. از این رو درمان آن الزامی است. معمولا برای تشخیص شدت بیماری افراد، از یک تست خواب با نام پلی‌سومنوگرافی استفاده می‌شود. اگر بیماری شدید نباشد درمان آن ازطریق تغییرات ساده رفتاری مانند کاهش وزن، قطع مصرف الکل و خوابیدن به پهلو صورت می‌گیرد. برای درمان موارد حاد نیز از دستگاهی به نام سی‌پاپ استفاده می‌شود. این دستگاه فشار هوای نای را همواره ثابت نگه می‌دارد و به بیمار کمک می‌کند هنگام خواب به راحتی تنفس کند. به این ترتیب بیمار می‌تواند راحت بخوابد و ریسک حمله قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند.
بی‌خوابی
حدود یک سوم مردم از بی‌خوابی رنج می‌برند و خواب مفید و کافی ندارند. معمولا این افراد به آسانی به خواب نمی‌روند، نیمه شب از خواب می‌پرند و یا صبح خیلی زود، بدون احساس طراوت و شادابی از خواب بیدار می‌شوند. آنها معمولا خسته و زودرنج هستند و حتی نمی‌توانند هنگام کارهای ساده تمرکز کنند. جالب این جاست که بی‌خوابی دلیل خاصی ندارد. افرادی که بیش از 60 سال دارند، خانم‌ها و کسانی که سابقه افسردگی دارند، بیش از دیگران دچار این عارضه می‌شوند. فشار عصبی هم احتمال ابتلا را بیشتر می‌کند. از دست دادن نزدیکان، شرکت در امتحان، مشکلات کاری، جراحت، عمل جراحی و... می‌توانند الگوی خواب ما را بر هم بریزند که معمولا پس از عادی‌شدن شرایط، حال ما طبیعی می‌شود یا خود را با شرایط موجود وفق می‌دهیم. مسافرت‌های هوایی طولانی‌ هم بی‌خوابی را تشدید می‌کند. معمولا سفر به شرق بسیار مشکل‌تر از سفر به نواحی غربی است که تاخیر زمانی دارند اما اغلب بعد از یک یا دو روز عادت ایجاد می شود. ساعت مصرف قهوه، چای یا سایر مواد محرک از مواردی هستند که باعث بیدارماندن ما می‌شوند. درمان بی‌خوابی نیز بستگی به شناسایی عامل ایجاد آن دارد. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بی‌خوابی اصلاح شیوه زندگی است. هیچ‌گاه با نگرانی و اضطراب به رختخواب نروید. همین که نگران باشید، باعث می‌شود دیرتر به خواب روید. فاصله شام با زمان خواب خود را حفظ کنید و به‌خاطر داشته باشید هرچه کمتر نگران بی‌خوابی باشید راحت‌تر به خواب می‌روید.
نشانگان پاهای بی‌قرار
بعضی از مردم هنگام خواب، احساس می‌کنند پاهایشان می‌خارد، درد می‌کند یا می‌سوزد. معمولا این افراد مجبور می‌شوند راه بروند، پاهای خود را بمالند یا پاها را بالا ببرند تا احساس بهتری داشته باشند. به احتمال زیاد، این یک بیماری ارثی است چون در نزدیکان درجه اول افراد بیمار 5 بار بیشتر از دیگران مشاهده می‌شود. تغییرات هورمونی دوران بارداری هم علائم این بیماری را تشدید می‌کنند. سایر موارد این بیماری اغلب به دلیل فقر آهن یا آسیب در پاها روی می‌دهد. مصرف الکل و کافئین باعث بدترشدن نشانه‌های بیماری می‌شوند. دوش آب گرم، ماساژ و استفاده از کیسه آب گرم (و در بعضی افراد، آب سرد) به بهبود آن کمک می‌کند. در موارد شدید، پزشک داروهای خاصی برای درمان تجویز می‌کند