بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٢:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۱٧
 
چقدر بخوابیم؟

تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که بین 5/6 تا 5/7 ساعت در طول شب می ‌خوابند، عمر طولانی‌تری دارند، اما در مقابل آنهایی که بیش از 8 ساعت یا کمتر از 5/6 ساعت می‌خوابند، به اندازه گروه اول عمر نمی‌کنند.

در واقع به همان اندازه که کم‌خوابی زیان آور است، پُر خوابی نیز به بدن آسیب می رساند و عملکرد آن را مختل می کند.
البته در گذشته، بیشتر تصور بر این بود که 8 ساعت خواب شبانه، بهترین فرصت را برای استراحت بدن و مغز فراهم می‌کند، اما به‌ تازگی پزشکان دریافته‌اند که خوابیدن بیش از 8 ساعت، به اندازه 5 ساعت خوابیدن، زیان‌آور است.

البته هنوز مشخص نیست که چرا خواب شبانه 5/6 تا 5/7 ساعته، عمر را طولانی‌تر می کند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

محققان یکی از دلایل پر خوابی افراد را این نکته ذکر می کنند که آنها بیش از حد معمول و در حالی که بیدار شده‌اند، باز هم در رختخواب می‌مانند.

به گفته پزشکان، باید مدت کوتاهی پس از بیدار شدن، از رختخواب بیرون رفت، چرا که ماندن در رختخواب میل به خوابیدن را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که به اختلالات خواب دچار هستند، به جای مصرف دارو ، استرس را از خود دور کرده و با رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش، خواب خود را تنظیم کنند.
پیشگیری از سرطان با خواب آرام
یافته‌های دانشمندان حاکی است خواب آرام از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

هرگونه اختلال در خواب باعث برهم ریختگی توازن هورمون ها شده و با اختلال در توازن هورمون ها زمینه بروز سرطان ایجاد می شود.

هورمون های کورتیزول، استروژن و ملاتونین در تشخیص ابتلای شخص به سرطان نقش اساسی دارند.

هورمون کورتیزول عامل اصلی تنش در بدن است که به تنظیم دستگاه های دفاعی بدن کمک کرده و میزان آن صبح افزایش و به هنگام خواب کاهش می‌یابد.

همچنین در زنان مبتلا به سرطان سینه میزان کورتیزول عصر هنگام بسیار بالاتر است و تنش های ناشی از بدخوابی در توازن این هورمون ها اختلال به وجود می‌آورد.

هورمون ملاتونین در هنگام خواب ترشح می‌شود و در گردش خون مؤثر بوده و از نابودی وراثتی Dna جلوگیری می‌کند.

نابودی Dna به رشد سرطان منجر می‌شود و تولید هورمون استروژن را کند می‌کند که این کند شدن جلوی رشد غدد سرطانی سینه و تخمدان را می‌گیرد.

پژوهشگران دریافته‌اند زنانی که شب کار هستند و یا زیاد در شب نشینی‌ها شرکت می‌کنند به سبب اختلال در خواب،‌ میزان ترشح هورمون ملاتونین بدنشان کم می‌شود و این کاهش، افزایش هورمون استروژن را در پی دارد در نتیجه درصد ابتلای آنها به سرطان سینه افزایش می یابد