کارشناسان سلامت روان هشدار دادند: افراد میانسالی که کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده می‌خوابند در معرض ابتلا به مشکلات و اختلالات ذهنی قرار دارند.

بنا بر توصیه پزشکان، کمتر از 6 ساعت یا بیشتر از 8 ساعت خواب شبانه در سنین میانسالی، غیراستاندارد و نامتعادل است.

متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه کالج لندن مطالعات خود را در این زمینه طی دوره‌ای از سال 1977 تا 1999 و از سال 2003 تا 2004 میلادی انجام دادند.

در این مطالعات کسانی که الگوهای خواب آنها در این دو دوره تغییر کرده بود با افرادی که الگوی خواب ثابتی داشتند، مورد مقایسه قرار گرفتند. سپس به هر یک از افراد یک باتری تست استاندارد حافظه، استدلال، واژه‌یابی و وضعیت درک کلی داده شد.

یافته‌ها نشان داد کسانی که هر شب 7 ساعت به طور منظم می‌خوابند بالاترین امتیاز را دراین تست‌های ذهنی کسب می‌کنند، اما افرادی که کمتر از 6 ساعت یا بیشتر از 8 ساعت می‌خوابند، پایین‌ترین امتیاز را در این تست‌ها به‌دست می‌آورند.

از سوی دیگر پزشکان هشدار می‌دهند کسانی که با کمبود خواب مزمن مواجه هستند در بدنشان هورمون‌ها و مواد شیمیایی‌ تولید می‌شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته و مشکلات دیگری مثل فشار خون بالا، کلسترول، دیابت و چاقی را افزایش می‌دهند