بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢۸
 

جوشانده‌ی زیرفون، مفید برای بی‌خوابی
آیا بی‌خوابی دارید یا از اختلالات خواب رنج می‌برید؟

اگر  بی‌خوابی دارید یا از اختلالات خواب رنج می‌برید و می‌خواهید شب آرامی  بگذرانید یک فنجان جوشانده‌ی زیرفون یا تیول می‌تواند کارساز باشد. گل‌های  درخت زیرفون مرکب از الکل‌های ترپنیک و ترکیبات آلی هستند و این ترکیبات  مسکن و آرام بخش سیستم عصبی مرکزی‌اند.
طریقه‌ی  مصرف: مقداری گل زیرفون را به مدت 5 دقیقه در آب جوش دم کنید و تا زمانی  که بی‌خوابی‌تان رفع نشده باشد قبل از شام و قبل از رفتن به رختخواب یک  فنجان از این جوشانده میل کنید.

زیرفون از لحاظ دارویی 2 گونه آن به نام‌های علمی Tilia sylvestris Desf و Tilia grandifolia Ehrh مورد توجه می‌باشد.
نام‌های دیگر آن: زیزفون، زیرفون برگ‌ریز و زیرفون برگ درشت می‌باشد.

1. دمکرده این گیاه آرام‌بخش و ضدتشنج می‌باشد 2 گرم از گل این گیاه را در 200 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

2. جهت التهاب مخاط دهان 3 گرم در 200 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده غرغره شود.

3.  جهت آرام‌بخش و فرح‌بخشی روان 50 گرم گل زیرفون را در 10 لیتر آب‌جوش به  مدت یک ساعت دم‌کرده سپس در وان ریخته در آن استراحت کنند.

4.  جهت تب‌های شدید از دمکرده گل زیرفون می‌دهند باعث تعرق زیاد می‌باشد و تب  از بین می‌برد 2 گرم در 200 سی‌سی آب‌جوش 10 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان  بنوشند.

5. جهت سرفه‌های مزمن، خلط سینه، زکام نزله‌ای 2 گرم زیرفون را در 300 سی‌سی آب جوشانده روزی 3 فنجان بنوشند


 
 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢۸
 

نوشیدن  قهوه تنها بر روی بعضی از افراد اثر بی خوابی یا بیدار ماندن دارد و در  سایر افراد یا بی تاثیر بوده و یا حتی باعث یک خواب آرام می شود.

 
اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه "ایست" در لندن دریافتند که اثر بیدار ماندن قهوه یک توهم ذهنی است و تنها اثر واقعی کافئین موجود در این نوشیدنی اثری است که بر روی "روان" می گذارد.
 
 
این  محققان به منظور دستیابی به این نتایج بر روی 88 داوطلب بین سنین 18 تا 47  سال که عادت داشتند حداقل دو فنجان قهوه در روز بنوشند تحقیق کردند.
 
 
به  گروهی از این افراد قهوه بدون کافئین داده شد درحالیکه در مورد بدون  کافئین بودن قهوه به آنها اطلاعاتی ارائه نشد و به گروه دوم قهوه عادی داده  شد اما به آنها گفته شد که قهوه بدون کافئین است.
براساس گزارش هافینگتون پست، سپس خلق و خو، زمانهای واکنش و کارایی ذهنی تمام داوطلبان اندازه گیری شد.
 
 
نتایج  این تحقیقات نشان داد در افرادی که به آنها گفته شده بود قهوه بدون کافئین  خورده اند باوجود اینکه قهوه واقعاً کافئین داشت اثرات بهتر واکنش مشاهده  نشد. اما  افرادی که فکر می کردند قهوه نرمال خورده اند فعالیت و تحرک  بیشتری از خود نشان دادند.
 
 
به این ترتیب این دانشمندان نتیجه گرفتند که احساس سرحال بودن و تحرک داشتن پس از نوشیدن یک فنجان قهوه تنها یک اثر ذهنی است و این نوشیدنی همانند یک داروی بی اثر (پلاسیبو) رفتار می کند

 
 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢۸
 

بن" هر شب چندین بار دست از تنفس کردن می کشد و مادرش مجبور  است برای بازگرداندن تنفس فرزندش او را به آرامی قلقلک بدهد. وی با کمک  سیستم هشدار دهنده ای از متوقف شدن تنفس فرزندش آگاه شده و خود را هراسان  به اتاق بن می رساند تا با قلقلک دادن دوباره تنفس او را بازگرداند.

نوریس  می گوید باید به شکلی فرزندش را تحریک کند تا دوباره نفس کشیدن را از سر  بگیرد و برای این کار زیر چانه، کف پا و یا شکم بن را قلقلک می دهد و این  کار برای از سر گرفته شدن تنفس کافی است. به گفت نوریس فرزندش یک شب ۲۳ بار  دچار توقف تنفس شد و تمامی این مدت به شیوه قلقلکی دوباره به حیات بازگشته  است.

بن  مبتلا به اختلالی به نام "آپنه" یا بی دمی است که در میان نوزادان نابالغ  رواج زیادی دارد. این اختلال منجر به توقف تنفس نوزاد در خواب برای بیش از  ۲۰ ثانیه می شود و در صورتی که تا ۵ دقیقه ادامه داشته باشد منجر به مرگ  مغزی خواهد شد. این اختلال به واسطه رشد ناکامل ماهیچه ها و سیستم عصبی  نوزاد در هنگام تولد رخ می دهد. معمولا نوزادان مبتلا به این اختلال با  گذشت زمان درمان می شوند اما در زمان ابتلا یکی از بهترین شیوه ها برای  تحریک سیستم عصبی و ماهیچه های نوزاد قلقلک دادن است.

بن نیز به شدت نابالغ و در هفته بیست و چهارم از دوران جنینی  متولد شده است به شکلی که پزشکان امیدی به نجات او نداشتند با این همه پس  از گذشت ۱۸ هفته بهبود پیدا کرده و به خانه انتقال پیدا کرد.


 
 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۱٢:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/٢۸
 

حتما تاکنون برای هریک از شما پیش آمده که گاه  دچار بی خوابی،خواب ناآرام،

خوابهای ترسناک و نگران کننده شده باشید.معمولا دراین مواقع یا به کلی بیخواب

شده اید  و یا هنگامی  که از خواب بیدار میشوید به جای اینکه خستگی  و کسالت

روزانه تان برطرف  شده  باشد،بدنتان  دچار خستگی و کسالت است و اعصاب و

روحیه تان بسیار درهم  ریخته شده و کلافه هستید.همه ما  دوست داریم  تا خوابی

راحت و با آرامش داشته باشیم.با اجرای چند روش ساده زیرمیتوان خوابی راحت

و بدون دغدغه داشت.

 

1- کارها و فعالیتهای روزانه خود را تا چند ساعت قبل از خواب به پایان برسانید

و هنگام خوابیدن همه آنها را فراموش کنید.

2- پیش از آنکه زمان خوابتان فرا برسد سعی  کنید به اموری بپردازید که ذهنتان

را آرام کند و از مسائل و مشکلات روزانه فارغ سازد.

3- سعی کنید  یک تا  دوساعت قبل از خواب  از ورزشهای سبک  و ملایم مانند

پیاده روی استفاده کنید.

4- حتما ساعت مشخصی را برای خوابیدن خود معین نمایید.

5- از خوابیدن های طولانی  و چرت زدنهای گاه و بیگاه  در بین روز خودداری

کنید.

6- روزانه  حداقّل  بیست دقیقه  ورزش نمایید.زیرا ورزش کردن موجب آرامش

اعصابتان شده و باعث میشود در زمان خواب احساس بهتری داشته باشید.

7- از پرداختن به بحث و جدل و مشغول شدن به امور ناراحت کننده  در ساعات

نزدیک به زمان خوابتان به کلی پرهیز نمایید.

8- حداقّل دو ساعت قبل از خوابیدن از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

9- اگر قبل از خواب کتاب میخوانید حتما به مطالعه کتابهایی بپردازید که نیاز به

تجزیه و تحلیل نداشته باشد و ذهن شما را مشغول و درگیر نسازد.

10- هنگام خواب حتما محیط خانه را کاملا ساکت و آرام کنید و تلفنهای منزل و

همراه خویش را خاموش نمایید.

11- قبل از خوابیدن از تماشای فیلمهایی که موجب  ایجاد استرس  و نگرانی  و

تشویش در شما میگردند،خودداری نمایید.

12- تختخواب یا تشکی که برای خواب و استراحت استفاده می نمایی باید نرم و

راحت باشد.تختخواب سرو صدا ایجاد نکند وخیلی کوچک وباریک نباشد وتشک

گود و فرو رفته  و سخت و آزار دهنده نباشد.ملحفه ها و پتوها از جنس خشن  و

زبر و یا بیش از حد کلفت و سنگین ویا نازک و سبک نباشند.

13- پرهیز از نوشیدن قهوه و یا سایر نوشیدنیهای گرم و شیرین کافئین دار

14- خوردن یک عدد سیب و یا یک فنجان چای بابونه قبل ازخواب میتواند بسیار

آرامبخش، مفید و موثر باشد.

15- از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده نمایید که متناسب با نیاز شما نرم یا

سفت باشد.

16- استراحت  در اتاق  کاملا  تاریک  آرامبخش تر است  و سیستم عصبی شما

میتواند بیشتر وبهتر استراحت نماید اما اگر عادت دارید تا ازچراغ خواب استفاده 

نمایید حتما از چراغ خوابی با نور ملایم استفاده کنید.

17- از مصرف غذاهای سنگین و چرب و پرنمک در وعده غذایی شام خودداری

نمایید.

18- مصرف ویتامین های گروه B به داشتن خوابی عمیق و آرام کمک میکند.این

ویتامین ها  به طور طبیعی در جوانه گندم، موز، تخمه  آفتابگردان  موجود است.

همچنین مصرف قرصهای ویتامین B1 بسیار مفید و کمک کننده است.

19- استفاده  از سبزیجاتی  مانند  کاهو  و اسفناج و کلم و....در وعده غذایی شام

بسیار مفید است.

20- گنجاندن موادغذایی ای که حاوی کلسیم و پروتیین هستند در وعده غذایی شام

توصیه میشود.

21- یک دوش آب گرم  یا  ولرم (با توجه به شرایط و توان بدنی) نیم ساعت  قبل

از خواب میتواند خوابی لذتبخش وبا آرامش را برای شما به ارمغان آورد.

 


 
 
رویاهایتان به شما چه می گویند؟
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٧:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۸/۱٠
 

زیگموند فروید می گفت رویاها راه برگزیده برای رسیدن به ذهن ناهشیارند. او که بیش از هر کسی درباره رویا صحبت کرده، آنها را آینه هایی می دید که واقعیت درون ما را توضیح می دهند، هرچند در مواردی در جامه مبدل نمادین هستند و حالت انتزاعی دارند. برای کسانی که تحلیل روانی را امتحان کرده اند، درک موضوع ساده است: رویاها می توانند پوچیهای زندگی را به ما بنمایانند، انگیزه های راستین واقع در پس اعمالمان را نشان دهند، و در زمینه باورهایمان با ما برخورد کنند.

رویاها دستگاه حرارت سنج زندگی احساسی و عاطفی ما هستند. اگر اخیراً به رویاهای خود توجه کافی نکرده اید، شاید زمان مناسبی باشد که به آنها توجه کنید تا بدانید درباره شما چه می گویند.

آزمون
برای اینکه بدانید رویاها در مورد انگاره های شخصیتی شما چه می گویند، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید. این پرسشنامه با توجه به یافته های آر.کوریر و جی. هارت تهیه شده است.

1- گاه از طریق رویا خودم را بهتر می شناسم.
درست غلط

2- رویاهای من اغلب خوشایند هستند.
درست غلط

3- گاهی اوقات به کمک رویا مشکلی را حل می کنم.
درست غلط

4- دست کم هفته ای دوبار رویاهایم را به یاد می آورم.
درست غلط

5- سالی هشت یا نه بار یک رویا را می بینم.
درست غلط

6- سالی هشت یا نه بار کابوس می بینم.
درست غلط

7- روحیه بد ناشی از یک رویا، گاه روز بعد تا چند ساعت در من باقی می ماند.
درست غلط

8- من خوابهای رنگی می بینم.
درست غلط

9- سالی دو سه بار در رویاهایم فریاد می کشم یا گریه می کنم.
درست غلط

10-حدوداً ماهی یک بار وسط رویایم از خواب می پرم.
درست غلط

محاسبه امتیازات
با توجه به جوابهای زیر، در ازای هر جواب مشابه به خود یک امتیاز بدهید.
1. درست 2. درست 3. درست 4. درست 5. غلط
6. غلط 7. غلط 8. درست 9. غلط 10. غلط

امتیاز 10 – 8: رویاهایتان نشان می دهند که سالم و انطباق یافته هستید.

امتیاز 7-5: رویاهایتان در مواقعی ناراحت کننده هستند، اما این لزوماً مسئله مهمی نیست. شاید در خواب می خواهید مشکلی را حل کنید و یا ذهنتان متوجه کاری است که باید فردا انجام بدهید. مثلاً اگر درباره اعداد و ارقام کابوس می بینید، خوابتان به شما بگوید که فردا باید قبضی را بپردازید.

امتیاز 4-0: ممکن است در بیداری با مشکلی درگیر باشید و چون نمی توانید برای آن راه حلی پیدا کنید، سعی می کنید در خواب آن را برطرف سازید. اگر رویاهایتان ناراحت کننده هستند، سعی کنید قبل از خواب ذهنتان را پاک کنید.

توضیحات
دانشمندان برای نخستین بار در اواسط قرن نوزدهم شروع به بررسی درباره رویا کردند. در سال 1990 فروید در نظریه ای در این خصوص گفت که رویاها کلید ناخودآگاه هستند. این نظریه دنیای روانشناسی را متحول ساخت. فروید سعی داشت به کمک تعبیر رویا، روان رنجوری بیمارانش را درمان کند. اما تا 1953 اقدامی جدی در زمینه رویا صورت نگرفت. در این زمان پروفسور ناتانیل کلایتمن و دانشجوی او، یوجین آسرینسکی، در دانشگاه شیکاگو متوجه شدند که حرکات سریع چشم نشانه آن است که شخص در حال خواب دیدن است. از آن زمان به بعد درمانگاههای تخصصی خواب متعددی در سرتاسر جهان تاسیس شده است.

تعیین اینکه رویاهای ما به چه معنایی است دشوار است، زیرا رویا حالت نمادین دارد و اغلب ما تنها بخشی از آن را به خاطر می آوریم. با این حال علائمی وجود دارد که اهمیت بسیار دارد و اگر بتوانید آنها را شناسایی کنید، به شما کمک می کند تا خواب خود را تفسیر کنید. در ادامه مطلب سوالات مندرج در پرسشنامه را بررسی کرده ایم. اینها به شما کمک می کند که بدانید در خواب خود دنبال چه نکاتی باید بگردید.

1.درست: رویاها اغلب فرصتی فراهم می آورند تا احساسات واقعی خود را درباره موضوعی درک کنیم، در حالی که در بیداری این احساسات حالت پنهان و مخفی دارند.
2. درست: احساس خوب در جریان رویا، اغلب به معنای راضی بودن حالت پنهان و مخفی دارند.
3. درست: رویاهای حلال مشکلات اغلب در خواب اشخاص مولد که حتی در خواب هم دنبال راه می گردند ظاهر می شود.

4. درست: به طور کلی کسانی که بتوانند دست کم بخشی از خواب خود را به یاد داشته باشند، نسبت به کسانی که از این کار ناتوان هستند شخصیت های سالم تری دارند.
5. غلط: تکرار خواب بدین معناست که کسی با مشکلی درگیر است که هنوز نتوانسته به آن فیصله ببخشد.
6. غلط: رویاهایی که تاثیرات قدرتمند برجای می گذارند اغلب نشان دهنده عدم احساس امنیت خاطر و هراسهای رویا بیننده هستند.

7. غلط: روحیه رویا اگر تا روز بعد امتداد پیدا کند، نشانه آن است که رویابیننده دارای احساساتی است که با بقیه شخصیت او هماهنگی پیدا نکرده است.
8. درست: گرایش به دیدن خوابهای رنگی نشانه آن است که رویابیننده به مهارتهای خلاق و تصوری دست یافته است.
9. غلط: رویاهای آرام و خواب عمیق همیشه با سلامتی روانی در ارتباط اند.
10. غلط: فروید معتقد بود وقتی به طور ناگهانی از رویا بیدار می شویم، علتش این است که ردیاب رویایی ما نتوانسته معنای واقعی آن را درک کند.

منبع: کتاب شما کی هستید؟