بی خوابی و درمان ان.خواب الودگی.اختلالات خواب.خمیازه.پرخوابی.کابوس شبانه .مراحل خواب.سحر خیزی.بختک.خرو پف .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ۱۱:٥٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٢٧
 

همراه و اختلال در خواب
طبق بررسی که Mobile Manufacturers Forum استفاده از تلفن همراه پیش از خواب می‌تواند موجب مختل شدن خواب خوب شبانه شما گردد، پرتوافکنی این گوشی‌ها سبب بی‌خوابی، سردرد و درهم برهمی خواب می‌شود.

بالغ بر 70 زن و مرد در سنین بین 18 تا 45 سال تحت آزمایش سطوح مختلف پرتوافکنی قرار گرفتند و واکنش آنان مورد بررسی قرار گرفت. کسانیکه پرتوافکنی برابری را در هنگام استفاده از تلفن همراه گرفتند و کسانیکه در موقعیت‌های مشابه جای داشتند، اما تنها پرتو دهی ساختگی گرفتند.
افرادی که تحت پرتو افکنی قرار گرفتند، مدت زمان طولانی‌تری تا اولین مراحل خواب عمیق آنان به طول انجامید، و عمیق‌ترین مرحله خواب آنان بسیار کوتاه بود، مرحله‌ای که با توانایی بدن جهت تازه کردن قوای جسمانی خود در ارتباط می‌باشد.

Bengt Arnetz استاد محقق گفت: «این بررسی شدیدا پیشنهاد می‌کند که استفاده از تلفن همراه با تغییرات ویژه در نواحی مسئول مغز برای فعال شدن و هماهنگی سیستم عصبی در ارتباط می‌باشد.»
دانشمندان نیز اظهار داشتند که پرتوافکنی ممکن است تولید melatonin هورمون را که بر ریتم داخلی بدن نظارت می‌کند متوقف سازد.
نیمی از کسانیکه مورد تحقیق قرار گرفتند، خود را در برابر برق حساس می‌دانستند، نشانه‌هایی چون سردرد بخاطر استفاده از تلفن همراه گزارش داده شده است، در صورتیکه آن افراد ثابت کرده‌اند که قادر به توضیح نبودند که آیا در زمان آزمایش تحت پرتو افکنی قرار گرفته‌اند یا خیر.

Alasdair Philips مدیر Power Watch که بر اثرات میدان‌های الکترومغناطیسی بر سلامتی بررسی می‌کند، گفت: «ثابت شده است که ما باید این موارد را در روش احتیاط آمیزی درمان نماییم.»
این تحقیق پیشنهاد می‌دهد که اگر شما در بعدازظهر با کسی تماس بگیرید، بسیار بهتر است که از تلفن ثابت استفاده کنید و تلفن همراه خود رادر کنار خود قرار ندهید.

Mike Dolan مدیر اجرایی Mobile Operators Association گفت که این بررسی با تحقیق دیگری جور در نمی‌آید.
وی افزود: «این تحقیق بخش کوچکی از صحنه بسیار بزرگ علمی می‌باشد. تاثیر بسیار کمی دارد.»
محققی آن را به تاثیر آنچه که شما از یک فنجان قهوه می‌گیرید، تشبیه می‌کند.
ماه سپتامبر گذشته، بررسی شش ساله UK Mobile Telecommunications and Health research Programm یا MTHRP اظهار داشت که استفاده از تلفن همراه، خطری را درکوتاه مدت برای مغز ایجاد نمی‌کند، اما محققان نمی‌توانند امکان استفاده دراز مدت را که موجب افزایش خطر سرطان می‌شود را نادیده انگارند.


 
 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱٠
 

آشنایی با ساعت بدن


 

تمام موجودات زنده دارای یک سازوکار زمان سنجی یا «ساعت» هستند که دوره‌های فعالیت و استراحت آن‌ها را کنترل می‌کند. این ساعت‌ها که به نام «چرخه‌های زیستی» خوانده می‌شوند، به دوره  فرایندهای فیزیولوژیک و بیولوژیکی که در یک جدول زمانی تقریباً 24 ساعته نوسان دارند، اشاره می‌کنند. شما احتمالاً خودتان نیز متوجه این تغییرات در بدن خود شده‌اید، احساس انرژی وهوشیاری بیشتر در طول روز و خستگی و کمبود انرژی در ساعات شب.
با وجودی که بسیاری از افراد به چرخه‌های زیستی به صورت یک فرایند منفرد می‌نگرند، امّا در واقع تعدادی ساعت مختلف در بدن وجود دارد که در طول روز نوسان می‌کنند. برای مثال، هوشیاری ذهنی دو نوبت در روز در ساعت‌های 9 صبح و 9 شب به نقطه  اوج می‌رسد در حالی که این زمان‌ها برای قدرت بدنی 11 صبح و 7 بعدازظهر است.

چگونه بدن شما «ساعت را نگه می‌دارد؟»
خوشه  نازکی از حدود 20 هزار نورون در هیپوتالاموس، چرخه‌های زیستی بدن شما را کنترل می‌کند. این مرکز کنترل که به نام هسته  فوق کیاسمائی (SCN ) شناخته می‌شود، به عنوان مسئول تنظیم ضربان درونی بدن شما عمل می‌کند. هر چند سازوکار دقیق چگونگی عملکرد این فرایند هنوز روشن نیست، امّا نشانه‌های محیطی اهمیت دارند. تأثیر نور خورشید در زمانبندی خواب-بیداری روزانه شاید از همه چیز واضح‌تر باشد.
نور خورشید چگونه بر چرخه‌های زیستی اثر می‌گذارد؟ هنگامی که از نور خورشید در ساعات پایانی روز کاسته می‌شود، سیستم بینایی به هسته  فوق کیاسمائی علامت می‌فرستد. سپس SCN به غدّه  صنوبری مغز علامت می‌دهد که تولید هورمون ملاتونین را افزایش دهد. این افزایش هورمون به کاهش فعالیت و احساس خواب آلودگی در شما کمک می‌کند.

وقتی نور خورشید نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟
پژوهش‌های بسیاری در مورد این مساله صورت گرفته است که هنگامی که الگوهای طبیعی نور خورشید دچار وقفه شوند چه اتفاقی برای چرخه‌های زیستی می‌افتد. پژوهش‌های بالینی نشان داده‌اند که افرادی که به طور مادرزادی نابینا هستند به دلیل فقدان کامل نور محیطی، معمولاً در چرخه  خواب-بیداری خود دچار مشکل می‌باشند. همچنین کسانی که شب کاری می‌کنند و یا زیاد مسافرت می‌کنند نیز با اختلالاتی در چرخه‌های زیستی خود روبرو هستند.
در برخی مطالعاتی که در زمینه  چرخه‌های زیستی به عمل آمده، عده‌ای را برای چند هفته و یا حتی چند ماه در واحدهای زیرزمینی نگاه داشته‌اند و متوجه شده‌اند که چرخه‌های زیستی این افراد به دلیل محرومیت از نور طبیعی، شروع به تغییر از 24 ساعت به 25 ساعت نموده است.

نکته‌هایی برای به خاطر سپردن

  • چرخه‌های زیستی شما به نور خورشید وابسته است.
  • اختلال در این الگوها می‌تواند به مشکلاتی در خوابیدن بیانجامد
  • بدون نور طبیعی، زمانبندی بدن افراد 25 ساعته می‌شود.
  • چرخه‌های زیستی بر روی دمای بدن، حساسیت نسبت به درد، هوشیاری ذهنی، قدرت جسمی و احساسات تاثیر می‌گذارد.